tisdag 30 november 2010

Godaste lussebullarna?

Jag bakade årets lussebullar, eller nussebullar, som min tvååring säger, häromdagen. De blev faktiskt extremt goda, om jag får säga det själv! Så goda att jag fick skämmas några dagar senare då vi fick lussebullar hos en kompis och min femåring utbrister "De här är mycket torrare än våra". Ja ja, sanningen får man höra från barn och idioter. Jag har fått min beskärda del av sanningar själv, kan jag avslöja... till exempel "Mamma, jag är ledsen, men det är godare mat på dagis än hemma".

Här är mitt recept i alla fall - vilka är dina godaste lussebullar?

Recept (samtliga ingredienser ekologiska utom saffran och kesella som jag inte hittat):

50 g jäst
150 g smör
5 dl mjölk
1 ägg
250 g kesella, 10%
(2 tsk nyponskalsmjöl, för att dra igång jäsningen lite)
1 g saffran (två påsar)
1 dl råsocker
1 dl muscovadoråsocker
1/2 tsk salt
ca 18 dl vetemjöl special
russin och äggstrykning (1 uppvispat ägg med en nypa salt och en tsk vatten)
Eventuellt mandelmassa, smör och pärlsocker

Smält smör, stöt saffran med lite socker och blanda i. Blanda i mjölken och ljumma allt till 37 grader (om du inte har tid att låta det jäsa längre tid, vilket jag egentligen rekommenderar). Rör i ägg, socker, salt, och ev nyponskalsmjöl. Blanda i vetemjöl och kör i maskin ca 8-10 minuter. Degen måste bli riktigt, riktigt smidig. Låt jäsa ca 40 minuter (testa genom att trycka ett finger lätt i degen och se om den "studsar tillbaks" direkt - då är den klar). Jag bakade ut hälften som lussekatter och hälften som snurror fyllda med tunt skivat smör, russin och riven mandelmassa. Låt jäsa 30 min under handduk. Äggstryk, strö ev på pärlsocker och grädda i 225 grader ca 7-8 minuter (gärna på uppvärmd baksten om du har en).

Degen blev otroligt smidig att arbeta med, mjuk, len, inte alls kladdig, men ändå inte torr. Hemligheten tror jag var att jag hade både ägg och kesella, knådade ordentligt och lät jäsa lagom länge.

7 kommentarer:

  1. Lussebullar hör till julen och är så gott. Kul kommentar från ditt barn. :-)

    SvaraRadera
  2. Vad gulligt att kalla dem nussebullar. Busselullar säger jag själv ibland, men jag kan ju inte skylla på att jag är barn. Barnsligt kanske :)

    Angående de vegetabiliska marshmallowsen heter märket jag hittade Sweet Vegan. Jag hittade dem i kyldisk, vilket kanske inte är första stället man letar annars.

    SvaraRadera
  3. Barn är alltid ärliga, ja dagismaten är populär, där äter store sonen allt, det gör han inte här hemma:-) lussekatter är alltid så himla gott

    SvaraRadera
  4. Ja dessa underbara kommentarer man får från barn!! Dina lussebullar verka goda! Jag brukar fylla mina med en blandning av kanel/ krademumma och smör. Men ska nog slänga på lite mandelmassa på några i stället, det lät gott!

    SvaraRadera
  5. Hej fin blogg du har. Vart köper du nyponskalsmjöl , för det har jag aldrig hört om, men det finns säkert inte här i Norge men får väl handla det nästa gång jag är hemma så ifall, för dessa bullar såg jättegoda ut så jag fick lust att pröva ditt recept.
    Hälsning Eva

    SvaraRadera
  6. Har aldrig testat med nypon, är annars väldigt förtjust i det.
    Tack också för den fina kommentaren, det värmer gott i vintermörkret :)

    SvaraRadera
  7. Va bra med en lussebule deg som inte blir kletig, tack för tipset!

    SvaraRadera