söndag 12 december 2010

Christmas cakeballs


I dag har jag bakat julgodis. Hela dagen! Puuuuhhhh... Och med barnen! Bara det är ju en utmaning. Som till exempel när man faktiskt lyckats temperera chokladen och gjort skitsnygga julfigurer till granen... och sen vill femåringen hjälpa till och spritsar röd kristyr över precis allting så inte en millimeter av den snygga blanka chokladen syns!

Dessa små cakeballs med julig smak gjorde jag till jobbets julfest förra veckan och det blev en riktig succé! Antingen är mina arbetskamrater väldigt snälla eller så blev de verkligen goda! Jag har nog aldrig fått så mycket beröm för något bakverk! Fast jag vet inte om det är bra eller dåligt när ens chef föreslår ett karriärsbyte? :) Dekorationerna är gjorda i sockerpasta som jag kavlade på en liten mönsterplatta, dekorerade med ätbart glitter och tog ut figurer ur med pyttesmå utstickare. Fyllningen är fruktkaka, utan russin, philadelphiaost och lite kakao. Jag gjorde egen fruktkaka, recept som följer:

Fruktkaka, recept (Variant på "Nins enkla fruktkaka" ur Vinterns Goda Ting av Anna Bergenström)

500 g smör
1 dl morotsmarmelad (eller apelsin)
5 dl råsocker
5 ägg
8 dl vetemjöl
1/2 tsk bakpulver (ingår inte i orginalreceptet)
100 gram hackade hasselnötter (eller mandel)
(4 dl russin - jag hade inga i den smeten som skulle bli bollar)

Smält smöret, tillsätt marmelad och låt svalna lite. Rör ner socker, ett ägg i taget, mjöl, en liten nypa bakpulver och hasselnötter. Smörj och bröa tre ganska små formar (18-20 cm), fyll i smet (tryck ev i russin) och grädda i 150 grader ca 1 timme.

Mixa en av kakorna (kanske 1,5 man får känna lite på konsistensen) med två paket philadelphiaost och ca tre matskedar kakaopulver (efter smak) Kyl degen, rulla till bollar och doppa i choklad. Det blev 90 stycken av detta recept, så man kan nog dra ned lite på det om man bara ska göra till familjen....

I kakan som jag inte gjorde kakbollar på tryckte jag ned lite russin innan jag satte den i ugnen också. Den blev väldigt god i sig den med kan jag meddela!

11 kommentarer:

  1. Åh så söta!!! Fina små julfigurer på!

    SvaraRadera
  2. Tjusiga! Gulliga små dekorationer också. Jag gillar allt som är smått :)

    SvaraRadera
  3. Kan riktig föreställa mig vilken hjälp du hade i köket, känner igen det!
    Men dina cakeballs blev väldigt söta i alla fall!

    SvaraRadera
  4. Superfina, jag förstår att de blev en succé!

    SvaraRadera
  5. Så söta de blev och själva cakeballs receptet låter himla gott

    SvaraRadera
  6. Vilka fina cakeballs. Log när jag läste om din son som ville spritsa över den fina blanka chokladen. :-)

    SvaraRadera
  7. Anna, du är så sjukt kreativ! Jag blir glad och lycklig bara jag ser de här bilderna, och så hoppas jag att jag får smaka någon gång. ;)

    Hoppas vi får ses snart!
    Kram J

    SvaraRadera
  8. Jätte söta cake balls du gjort =)

    SvaraRadera