tisdag 20 oktober 2009

Prinsessa 2.0

Ok, jag är lite fånig... men incidenten med den plastikopererade prinsessan har varit en källa till vissa bryderier i mitt huvud så jag var tvungen att göra en ny version helt enkelt. Turligt nog hade den unga damen i fråga inte kalasat färdigt så jag fick anledning att göra en liten caketopper (eller tårtdekoration som vi säger på ren svenska). Kunde tyvärr inte göra en hel tårta eftersom helgen redan var uppbokad med annat. Rykten säger i alla fall att prinsessan gick att äta och inte smakade vitlök alls...

Inköpslista: mjölk, ägg, bananer, vitlökspress enkom till sockermodellering

3 kommentarer:

  1. Vad duktig du är! Och vilka otroligt fina tårtor och dekorationer! Jag älskar att baka sötsaker, men har aldrig dekorerat sådär. Det skulle vara jättekul att kunna. Har du några start-tips? Hur länge har du hållit på?

    SvaraRadera
  2. Kul att det fungerade med pektin! Behövs inte koka upp bären innan, men jag gör det ibland, kokar upp med lite vatten och socker när jag ska passera bären genom en sil för att få bort kärnorna.
    Ja, det är väl marängsmörkräm:)

    SvaraRadera
  3. Pemma: tack :) Jag har hållit på sen i våras någon gång - drygt halvår mao. Det är verkligen jätteroligt. Jag har lagt ett inlägg med lite materialtips, annars finns det gott om information att googla fram på nätet. Sök på youtube på "how to.... sugarpaste" eller liknande och du hittar massor. Annars kan jag rekommendera Gunilla Walls baskurs på dvd (www.gunillawall.se tror jag att det är)

    SvaraRadera