söndag 19 december 2010

Pepparkaks-slottet Gomorronsol

Årets pepparkakshus - Slottet Gomorronsol! Pysslat och kladdat med barnen i varierande stilighetsgrad! Spöken och andra figurer gjorda i pepparkaka och dekorerade i kristyr. Tekniken för att täcka en figur i kristyr visas nedan på en gran! Man kan göra figurer att hänga i granen också, eller till paketen, som de här tex.

Börja med att spritsa en tunn kant med ganska fast kristyr runt om det som ska täckas. Blanda en del av kristyren med lite vatten för en lagom rinnig konsistens (se bild ovan)

Fyll ytan med den lösa kristyren - man kan vicka lite fram och tillbaks, och peta lite in i hörnen med något spetsigt om det är en komplicerad figur.

Medan kristyren är våt, spritsa röda kristyrkulor eller tryck dit sockerpärlor, strössel, glitter, vad du vill. Låt torka över natten.

12 kommentarer:

  1. Vilket läckert hus! Så avundsjuk, jag köpte färdiga delar iår, men nästa år ska jag minsann fixa en egen variant!

    SvaraRadera
  2. Vilket läckert pepparkaksslott. Nästa år (säger jag varje år) ska jag också göra ett pepparkakshus. :-)

    SvaraRadera
  3. Så fräckt huset blev, så läckert liksom

    SvaraRadera
  4. Vilket fint! Jag säger som Erika, nästa år ska jag också göra ett... :-)

    SvaraRadera
  5. Underbart pepparkakshus, så läckert :D

    SvaraRadera
  6. God Jul önskar vi på The Strange Bakery. Hoppas du får en underbar julhelg!:)

    SvaraRadera
  7. Vilket pepparkakshus =) Önskar dig en riktigt god jul!

    SvaraRadera
  8. Men vad fint pepparkaksslott!! :) Jag har inte ens gjort ett färdigt pepparkakshus iår... haha Labanspökena är underbara.

    SvaraRadera
  9. Oj vilket häftigt slott!!

    Jag har just nu en tävling på BakeCake där jag efterlyser en tårta! Kika in för att läsa mer. Ha det jätte bra! Kram!

    SvaraRadera