söndag 14 december 2014

Chokladfudge med karamelliserade mandlar


Ok, jag vill inte på något sätt skryta, men det här kan vara en av de godaste grejer jag har ätit! Inspirerad av en helt vanlig fulchoklad med mjölk och icke-rättivsemärkt choklad som jag inte vill lägga pengarna på (men som tyvärr är löjligt god) kokade jag ihop en veganiserad form av fudge med karamelliserade mandlar. Hjälp, nu vet jag inte vad jag ska göra? Ska jag bjuda hela släkten för att imponera, eller ska jag äta alla själv!!?? Kanske får koka en till sats helt enkelt...

Veganfudge med karamelliserade mandlar:

Jag utgick från en påse (100g) rostade salta mandlar från Saltå Kvarn, men det går ju såklart bra att rosta dem själv först...

Värm ett par matskedar sirap och ett par matskedar socker med typ en matsked vatten i en gjutjärnspanna, lägg i mandlarna och rör runt ett tag tills de börjar bli lite brända eller till sockret kristalliserar. Häll upp på bakplåtspapper, låt svalna och hacka grovt.

Koka upp 3 dl socker, 3 dl havregrädde, 1 dl sirap i en tjockbottnad kastrull. Koka utan att röra om till  ca 130 grader. Rör ner 50 g mjölkfritt smör och 2 msk glykos, koka upp igen, ta av plattan och rör om en stund. Tillsätt mandlarna, häll upp i bakplåtpappersklädd form (ca 20x20 cm) och låt svalna. Skär upp, göm undan och ät när ingen ser....

1 kommentar: