onsdag 10 februari 2010

Godistårta

En liten tårta har det blivit i alla fall mitt i allt målande och ramande... vi var hos min mamma i helgen och Ebba lekte låtsasfödelsedag (eller hon fyller ju faktiskt 41/2 år vilket ju måste firas med pompa och ståt) och ville absolut baka en tårta. Eftersom jag inte hade en enda tårtpinal med mig fick jag försöka använda fantasin (för gräddtårta duger inte längre sådär rakt upp och ned åt mitt bortskämda barn) och gräva i hyllorna på Hemköp. Det blev en godisexplotionstårta, väldigt enkel att göra med färdiga ingredienser från snabbköpet - med det lilla undantaget att Hemköps färdigkavlade marsipanlock var stenhårt och helt omöjligt att jobba med så det blev rätt knöligt i kanterna om man säger så ;). Tårtan byggdes av en rulltårtebotten som jag tog ut rundlar med en skål ur (hittade ingen tårtform i lagom storlek), lemoncurdgrädde, mosad banan och täckt med grädde. På toppen la jag en bit utkavlad marsipan innan jag lade på locket och jämnade till så gott det gick. Sedan skar jag ut ett stjärnmönster och vek upp flikarna för "explotionen" och fyllde med godis. Enkelt och snabbt - ett bra tips till barnkalaset för er som inte har hela byrån full med sockerpasta, mönsterkavlar och fjärilsutstickare ;)

7 kommentarer:

  1. Se där.., se där!!!
    Vilket häftig tårta.., jag tror minsann att jag är så fräck och spar bilden och innehållet i min bakbank.., hoppas du tycker det är okey!!!!
    Tror nog jag skall få till en sådan när lilltjejen fyller år i maj:)

    Ha en underbar onsdag....
    Kramar till dig
    Marianne

    SvaraRadera
  2. Häftigt! Jag vet några som kommer att uppskatta tilltaget. Smart att göra rulltårtebotten också, i stället för att stå och skära sockerkaksbotten med tungspetsen vid örat, typ. :-)

    SvaraRadera
  3. Marianne: så klart du får det - jag ser det som en heder :)


    Jenny - visst var jag smart? Jag har mina ljusa stunder *hahaha*

    SvaraRadera
  4. Läckert! Klart man måste fira när man fyller 4 ½ det vet ju alla. Jag tror Alice tycker att det är alldeles för långt till oktober, så vi får nog fira lite snart här hemma också.

    SvaraRadera
  5. Den var ju jättehäftig, vet många barn som skulle dö för en sådan skapelse!
    Mina överföringsark köpte jag på mumsigt.se. Man kan köpa till en liten instruktion också hur man gör när man ska använda dem, om man känner sig osäker. Men de var mkt enkla att använda även för en nybörjare som jag. Och resultatet blir väldigt effektfullt!

    SvaraRadera
  6. Jasså är det så man gör en sån där "explosion"-tårta, någongång ska jag också våga mig på att göra en sån här fin tårta!

    SvaraRadera