torsdag 24 september 2009

Sommarens sista utefika?

Chocolate cupcakes med chocolate marshmallow icing och vanilla cream cheese frosting. Små rosknoppar i modelling paste och rosa (igen!) strössel från Dr. Oetker.

Söndagens fantastiska väder lockade till fika i bersån (nåja). Det blev ett försök till randiga cupcakes - tar gärna emot tips på hur man undviker att fyllningarna smetar ihop! Gott blev det i alla fall - gjorde en modifierad variant på chocolate marshmallow icing eftersom receptet jag hade var så krångligt. Dessutom har jag tappat bort ett kugghjul till min assistent, så vispa i 20 min - nej tack. Inte hade jag något marshmallowfluff i skåpet heller, så det var inte många rätt där. Resultatet blev inte så tokigt i alla fall (annars hade jag väl inte ätit halva bunken smet själv??):
Chocolate marshmallow icing

3 dl vispgrädde

5 dl rårörsocker (finmalet)

1 nypa bakpulver

150 g smör

100 g mörk choklad

100 g marshmallows i småbitar

Koka upp grädde och socker och låt koka någon minut, tillsätt en nypa bakpulver, rör om, dra av värmen och tillsätt övriga ingredienser (i små bitar). Rör ej om än. Låt svalna och vispa sedan upp till "rätt" konsistens.

1 kommentar:

  1. Hej! Jag vet att det var ett tag sedan du skrev inlägget och du har kanske hittat ett sett redan eller redan prövat de ja ska föreslå, men har precis hittat till din blogg och går igenom alla inlägg. Såg att ingen hade kommenterat så tänkte, "varför inte?". Så: Du kan fylla två mindre spritspåsar med en fyllning i den ena och den andra fyllningen i den andra. sedan sätter du i dom två påsarna i en större spritspåse, klipp hål, på med tyll och sedan spritsa!

    SvaraRadera